InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Säljplanering

Att lyckas med försäljningen är avgörande för din verksamhet och för med sig många positiva saker att bygga vidare på. Förutom den glada känslan att en kund faktiskt betalar för det som började med en idé ger det pengar i din kassa och referenser att använda. Egna pengar innebär att du blir mindre, eller inte alls, beroende av att låna. Och en referens – någon som efterfrågat och köpt din tjänst eller produkt – är det bästa budskapet du kan ha gentemot nya kunder, leverantörer, finansiärer och andra.

Försäljningen kräver dock att du planerar, avsätter tid, sätter mål och är väl medveten om att det behövs många kontakter och många försök. Ge inte upp för att människor tackar nej eller att det tar tid, det är helt enkelt en naturlig del av att sälja sin tjänst eller produkt. Tänk på dammsugarförsäljarens ordspråk: ”100 knack – 10 snack – 1 tack!” Här är några viktiga saker:

  • Gör en ordentlig säljplan där du bestämmer när du ska ägna dig åt försäljning. Avsätt sedan verkligen den tiden.
  • Sätt upp ordentliga målsättningar för vad din säljplan ska ge för resultat.
  • Målsättningar kan vara: Denna vecka ska jag ha fått kontakt med 20 tänkbara kunder och av dessa ska jag få träffa 2.
  • Dokumentera noga och lär dig resultaten av ditt säljarbete så att du har egna nyckeltal att lägga in i säljplanen.
  • Nyckeltal kan vara: Jag lyckades sälja för 1000 kronor till en kund. För detta krävdes 10 samtal till olika tänkbara kunder och det tog 3 veckor från första kontakten till att kunden köpte.
  • Med bra nyckeltal vet du till slut vad som krävs av dig och du kan styra din vardag efter det.

För mer om att sätta mål, se avsnittet ”Utveckling”.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Försäljning

  • Marknadsbearbetning
  • Säljplanering
  • Egen försäljning
  • Nätverk
  • Profilering

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.