Att lyckas med försäljningen är avgörande för din verksamhet och för med sig många positiva saker att bygga vidare på. Förutom den glada känslan att en kund faktiskt betalar för det som började med en idé ger det pengar i din kassa och referenser att använda. Egna pengar innebär att du blir mindre, eller inte alls, beroende av att låna. Och en referens – någon som efterfrågat och köpt din tjänst eller produkt – är det bästa budskapet du kan ha gentemot nya kunder, leverantörer, finansiärer och andra.
Försäljningen kräver dock att du planerar, avsätter tid, sätter mål och är väl medveten om att det behövs många kontakter och många försök. Ge inte upp för att människor tackar nej eller att det tar tid, det är helt enkelt en naturlig del av att sälja sin tjänst eller produkt. Tänk på dammsugarförsäljarens ordspråk: ”100 knack – 10 snack – 1 tack!” Här är några viktiga saker:
- Gör en ordentlig säljplan där du bestämmer när du ska ägna dig åt försäljning. Avsätt sedan verkligen den tiden.
- Sätt upp ordentliga målsättningar för vad din säljplan ska ge för resultat.
- Målsättningar kan vara: Denna vecka ska jag ha fått kontakt med 20 tänkbara kunder och av dessa ska jag få träffa 2.
- Dokumentera noga och lär dig resultaten av ditt säljarbete så att du har egna nyckeltal att lägga in i säljplanen.
- Nyckeltal kan vara: Jag lyckades sälja för 1000 kronor till en kund. För detta krävdes 10 samtal till olika tänkbara kunder och det tog 3 veckor från första kontakten till att kunden köpte.
- Med bra nyckeltal vet du till slut vad som krävs av dig och du kan styra din vardag efter det.
För mer om att sätta mål, se avsnittet ”Utveckling”.