InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Hållbar omvandling

Under de senaste åren har både privata företag och offentlig sektor börjat arbeta mer hållbart. Man tar ett mycket större ansvar för hur sin verksamhet påverkar miljön men även personer, samhället och ekonomin. Vanliga människor har också blivit mycket mer medvetna om värdet av hållbar utveckling.

Numera arbetar både privata företag och offentlig sektor med hållbar utveckling som mål. Man tar ansvar för hur ens verksamhet påverkar miljön och hur samverkan sker med personer, samhälle och ekonomi. Framgångsrika företag måste svara mot omvärldens värderingar, visa upp sådant som intressenterna gillar, samtidigt som media och andra i samhället vill veta hur företagen lever upp till dessa värderingar.

Konsumenten vill veta att den produkt hon köper är tillverkad på ett etiskt godtagbart sätt. Kommer det fram något negativt, byter man snabbt leverantör och det är väldigt svårt att få tillbaka förtroendet.

Som uppfinnare, innovatör och företagare kan du skaffa dig ett försprång genom att vara väl insatt i de förändringar som pågår och ligga långt framme.

Här är några exempel – fundera hur det kan påverka dig och din verksamhet idag och i framtiden:

  • Medvetenheten om att jorden har begränsade resurser ökar. Fler och fler kräver ansvarstagande och belönar de verksamheter som kommer med förbättringar.
  • Istället för att bara använda kundperspektivet används istället intressentperspektivet.
  • Personer och samhället ställer större krav på öppenhet att förklara hur produkter påverkar människor och miljön.
  • I informationssamhället sprids både positiv och negativ information snabbt. Negativ information om ett företag och dess produkter blir förödande och det fort.
  • Betydelsen av ett företags varumärke har ökat kraftigt. Ett skadat varumärke är ofta svårt att reparera.

På YouTube kan du höra två engagerade personer tala om hållbarhet – Klas Eklund och Per Grankvist. Det finns också en rad standards för hur hållbarhetsarbete bör bedrivas, främst hos International Standards Organization och Swedish Standards Institute. Leta hos ISO särskilt efter ISO 26000 om socialt ansvarstagande, ISO 14000 om miljö och ISO 9001 om kvalitet och hos SIS efter OHSAS 18001 om hälsa och säkerhet. Allmänna råd och riktlinjer om hållbarhet finner du från Regeringskansliet, CSR Sweden, ICC Sweden, CSR i praktiken, CSR-guiden, Global Reporting Initiative, Global Compact, OECD, International Labor Organization, Fair Trade Center, Globalportalen och Global Utmaning.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Hållbarhet

  • Hållbar utveckling
  • Hållbar omvandling
  • Nyttan med hållbarhet
  • Att arbeta hållbart
  • Praktiska tips och åtgärder

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2021 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.