InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Sälja hela idén till ett företag

Uppfinnare med många idéer hinner inte alltid med att utveckla dem alla. Då kan alternativet att sälja idéerna efterhand som de utvecklats så långt, att det går att göra en rimlig bedömning av marknadsmöjligheterna, vara en väg att gå. Även när du endast har en enda idé, kan detta vara ett alternativ. Flera företag föredrar nämligen att köpa idén i stället för att skriva ett licensavtal med dig.

Om du väljer detta alternativ av någon anledning eller att ett företag intresserat av din idé endast kan tänka sig att köpa den, hur kan man då beräkna värdet, det vill säga vad ska det stå på prislappen? Ett sätt att räkna utgår från vad ett vanligt licensavtal skulle ge dig i form av royalty. För att kunna göra det, behöver du försöka beräkna hur mycket din uppfinning skulle kunna sälja under säg en tioårsperiod. Du måste också bedöma hur stor royaltysatsen skulle kunna bli i procent av försäljningsvärdet. I tabell form skulle det kunna se ut så här:

Försäljning totalt under tio år, MSEK 1 5 10 25
Royalty 5 %, kkr 50 250 500 1 250

Går denna beräkning att kombinera med andra villkor som gäller vid egentliga licensavtal? Självfallet men det är dels upp till det köpande företaget att avgöra, dels är det en förhandlingsfråga. Beloppen i tabellen ovan ska ju spegla den uteblivna royaltyn, om företaget varit berett att teckna ett vanligt licensavtal. Om du därför har haft utlägg för patentansökningar, modeller, prototyper, tester eller andra undersökningar, är det inte självklart att detta ska ingå i köpet. Tvärtom bör du kunna få kompensation för dessa kostnader. Har du speciell och för uppfinningen värdefull kunskap och kompetens, kan köpet kombineras med ett betalt konsultavtal.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Kommersialisering

  • Licensiering
    • Mer om licensiering
    • Fem viktiga avtalsvillkor
    • Avtal
  • Exploatera i eget företag
    • Företagsform
    • Affärsplan
  • Skapande av Teknikbolag
    • Värdering av teknikbolag
    • Det ekonomiska överskottet
  • Kompanjonstrategin
  • Sälja hela idén till ett företag

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.