InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)

Alternativet Start av Teknikbolag innebär att du startar ett aktiebolag på vanligt sätt och erbjuder finansiärer att bli delägare mot att de satsar det kapital som krävs för att idén ska kunna förverkligas.

Teknikbolag startar man, om man tidigt kan konstatera, att det kommer att kräva betydande kapital för att starta och driva verksamheten. Mer kapital än vad man som privatperson själv kan finansiera. Man måste av den anledningen vända sig till externa finansiärer. Läs mer om detta under fliken: Finansiering ».

Idéer, uppfinningar, forskningsresultat, många gånger ganska avancerade sådana, utgör ofta grunden för start av teknikbolag. Runt våra högskolor och universitet i forskarbyarna finns det mängder av teknikbolag. Det finns givetvis teknikbolag, som bildats kring mindre avancerade idéer placerade utanför teknikbyarna och som kräver kapital av relativt mindre omfattning. Modellen för att starta ett teknikbolag skiljer sig därför inte beroende på storleken av kapitalbehovet. Inledningsvis kan det dessutom vara ganska blygsamt men i projektets förlängning, kan man tidigt se, att det kommer att krävas betydande tillskott från delägarnas sida, innan man kan anse att man har lyckats. Det kan dessutom gå ganska lång tid innan man är där.

Den här typen av verksamhet är sällan något för ”ensamvargen”. Det kan naturligtvis finnas undantag
men inte minst kravet från finansiärerna gör, att man tidigt ska försöka bygga ett team med både teknisk och marknadskompetens. Inte sällan står projektets upphovsman eller män (som självklart kan vara kvinnor) för den tekniska kompetensen. ”Teamet” bör då kompletteras med personer med marknads- och affärskompetens, som kan presentera affärsmöjligheterna för investerarna. En enkel genomförandemodell syftande till att lösa finansieringsfrågan kan se ut så här.

Teamet, för enkelhetens skull bestående av två personer, bildar ett gemensamt aktiebolag med ett aktiekapital på 50 000 kronor, som de äger på 50/50 basis. Genom att emittera (ge ut) nya aktier till intresserade investerare, får bolaget in önskvärt kapital. Inför en sådan emission krävs det att bolaget (egentligen teamet) kan visa vad de tänker använda emissionskapitalet till. För det krävs en genomtänkt och genomarbetad affärsplan. Läs mer under fliken: Starta Företag, Affärsplan.

Hur värderar man då företaget som underlag för emissionen av nya aktier, hur många aktier måste man emittera för att få in önskat kapital och vilket värde sätter man på de enskilda aktierna? En modell att använda har utarbetats av ett amerikanskt revisorsföretag för ett antal år sedan. En modell som finansiärerna inte okritiskt kommer att acceptera men det är åtminstone ett sätt att räkna på. Hur det kan se ut framgår av följande: Se ”Värdering av Teknikbolag” ».

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Kommersialisering

  • Licensiering
    • Mer om licensiering
    • Fem viktiga avtalsvillkor
    • Avtal
  • Exploatera i eget företag
    • Företagsform
    • Affärsplan
  • Skapande av Teknikbolag
    • Värdering av teknikbolag
    • Det ekonomiska överskottet
  • Kompanjonstrategin
  • Sälja hela idén till ett företag

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.