InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Köpa eller tillverka själv

Inför beslutet om hur din produkt ska tillverkas är den viktiga frågan om du ska köpa tillverkningen av någon annan eller göra det själv? Svaret är inte självklart, det beror på flera olika omständigheter:

  • Har du själv den kunskap som krävs för att starta tillverkning?
  • Har du själv det kapital som krävs för att starta tillverkning?
  • Finns det företag som kan tillverka din produkt som du vill ha den och på rätt villkor vad gäller pris, kvalitet, kapacitet, leverans och så vidare?

I ditt beslut måste du också väga in flera affärsmässiga saker:

Priset

Hur mycket är din kund villig att betala för din produkt? Priset ska täcka kostnaderna för utveckling och tillverkning men även annat. Rita upp en kalkyl enligt följande:

  • + Kundens pris
  • – Kostnader för utveckling
  • – Kostnader tillverkning
  • – Kostnader för logistik
  • – Kostnader för marknadsföring och försäljning
  • – Din vinst

Tiden

Vad gäller kraven för leverans till kunden är tiden avgörande. Beroende på vad du har för produkt, hur konkurrensen ser ut och så vidare, förväntar sig kunden en viss given service. Hur du väljer att tillverka skapar olika förutsättningar för att skicka iväg tillräckligt antal produkter som kunderna efterfrågar.

Volymen

Hur mycket förväntar du dig att kunderna kommer att köpa av din produkt? Det är viktigt att uppskatta hur mycket du kommer att sälja av och att du gör en så kallad försäljningsprognos. Ju bättre denna försäljningsprognos är desto enklare blir det att besluta hur din produkt kommer att tillverkas. Räkna med både små och stora volymer. Du säljer sannolikt inte så mycket i början när produkten är ny och okänd. Sedan kan du hoppas att efterfrågan ökar när du fått igång ditt företag och ditt säljarbete.

Se även avsnitten ”Ekonomi” och ”Försäljning”.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Tillverkning

  • Prototyp
  • 3D-printing
  • Köpa eller tillverka själv
  • Produktionssystem
  • Kundservice & leveranstid
  • Logistik

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2018 Sveriges Uppfinnareförening · Log in