Ta reda på allt om dina konkurrenter – vilka är deras starka och svaga sidor, vilka framgångar och vilka misslyckanden har de haft, hur paketerar, presenterar, prissätter och säljer de sina tjänster eller produkter och vilken typ av marknadsföring använder de sig av? Detta har många fördelar. En sådan är att du lär dig och förstår branschen ännu mer, förutom en generell marknadsundersökning, om du analyserar de enskilda företagen verksamma där. En annan sådan är att du kan ta tillvara framgångsrecept och undvika sådant som inte fungerat med ”facit” i hand. Konkurrentanalysen bör innehålla:
- Vilka är huvudkonkurrenterna?
- Vilka är övriga konkurrenterna?
- Hur mycket omsätter de, alltså säljer för totalt?
- Går de med vinst?
- Hur mycket är deras vinstmarginal, alltså hur mycket blir över när alla kostnader är betalda?
- Hur har de paketerat sina tjänster eller produkter?
- Hur marknadsför de sina tjänster eller produkter?
- Vilka samarbeten har de med andra företag – inom eller utanför branschen?
- Varför väljer kunden den ena eller andra leverantören – vad avgör om det blir affär, vilka är de olika konkurrenternas USP?
- Finns det omvärldsfaktorer som påverkar vem kunderna gör affärer med, exempelvis tillhörighet till en kedja och bonusprogram?
Fakta om dina konkurrenters ekonomiska ställning, befattningshavare och så vidare hittar du hos Alla Bolag samt, oftast, på de enskilda företagens hemsidor. Hur du kan göra en konkurrentanalys kan du finna exempelvis hos Konkurrentanalys. Hos branschorganisationer kan du få material om vilka företag som verkar i branschen och hur de agerar. Sök gärna hos Svenskt Näringsliv, Företagarna och Företagarförbundet där du finner den branschorganisation som gäller dig. Ett gott råd är också att besöka mässor där dina konkurrenter finns och insamla material samt att faktiskt använda sig av konkurrenternas produkter eller tjänster och få en personlig känsla för deras leverans. Då vet du vad du har att stå upp emot.