InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Konkurrens

Ta reda på allt om dina konkurrenter – vilka är deras starka och svaga sidor, vilka framgångar och vilka misslyckanden har de haft, hur paketerar, presenterar, prissätter och säljer de sina tjänster eller produkter och vilken typ av marknadsföring använder de sig av? Detta har många fördelar. En sådan är att du lär dig och förstår branschen ännu mer, förutom en generell marknadsundersökning, om du analyserar de enskilda företagen verksamma där. En annan sådan är att du kan ta tillvara framgångsrecept och undvika sådant som inte fungerat med ”facit” i hand. Konkurrentanalysen bör innehålla:

  • Vilka är huvudkonkurrenterna?
  • Vilka är övriga konkurrenterna?
  • Hur mycket omsätter de, alltså säljer för totalt?
  • Går de med vinst?
  • Hur mycket är deras vinstmarginal, alltså hur mycket blir över när alla kostnader är betalda?
  • Hur har de paketerat sina tjänster eller produkter?
  • Hur marknadsför de sina tjänster eller produkter?
  • Vilka samarbeten har de med andra företag – inom eller utanför branschen?
  • Varför väljer kunden den ena eller andra leverantören – vad avgör om det blir affär, vilka är de olika konkurrenternas USP?
  • Finns det omvärldsfaktorer som påverkar vem kunderna gör affärer med, exempelvis tillhörighet till en kedja och bonusprogram?

Fakta om dina konkurrenters ekonomiska ställning, befattningshavare och så vidare hittar du hos Alla Bolag samt, oftast, på de enskilda företagens hemsidor. Hur du kan göra en konkurrentanalys kan du finna exempelvis hos Konkurrentanalys. Hos branschorganisationer kan du få material om vilka företag som verkar i branschen och hur de agerar. Sök gärna hos Svenskt Näringsliv, Företagarna och Företagarförbundet där du finner den branschorganisation som gäller dig. Ett gott råd är också att besöka mässor där dina konkurrenter finns och insamla material samt att faktiskt använda sig av konkurrenternas produkter eller tjänster och få en personlig känsla för deras leverans. Då vet du vad du har att stå upp emot.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Din idé

  • Efterfrågan
  • Kunderna
  • Konkurrens

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.