När du själv skapar en hållbar verksamhet handlar det inte om några konstigheter utan ditt förhållningssätt. Så här går du tillväga:
De tre perspektiven
Avgörande är att du arbetar samtidigt med och skapar en balans mellan de tre perspektiven – ekonomi, miljö och sociala aspekter. Om du bara tittar på ekonomi kan du uppfattas som girig, om du bara tittar på miljön kan du tappa din egen och omgivningens trivsel och om du bara tittar på sociala aspekter kan du tappa bort att din tjänst eller produkt måste säljas för att din verksamhet ska överleva. Nyckeln till hållbart företagande är alltså att du låter alla perspektiv verka samtidigt – du tjänar pengar, tar hänsyn till miljön och tar socialt ansvar för arbetsplatsen och omvärlden.
Analysera dina intressenter
I hållbart företagande är inte bara kunden viktig utan alla intressenterna. Förstå därför och bygg långsiktiga relationer med flera viktiga intressenter så att du kan fatta kloka beslut.
Formulera dina värderingar
Tankar och regler som är trovärdiga är grundläggande för hållbart företagande. Formulera därför vilka värderingar du står för, etiska regler och regler för hur du och din verksamhet ska uppföra sig.
Gör en checklista
Hållbarhet ska inte vara en särskild del av din verksamhet utan en naturlig del av allt du gör – produktutveckling, tillverkning, marknadsföring, försäljning, etc. Det innebär att du inför varje beslut ställer frågan: ”Är detta acceptabelt ur ett långsiktigt ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv.” Börja gärna med en enkel checklista som med tiden kan växa och bli mer detaljerad.