InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Att arbeta hållbart

När du själv skapar en hållbar verksamhet handlar det inte om några konstigheter utan ditt förhållningssätt. Så här går du tillväga:

De tre perspektiven

Avgörande är att du arbetar samtidigt med och skapar en balans mellan de tre perspektiven – ekonomi, miljö och sociala aspekter. Om du bara tittar på ekonomi kan du uppfattas som girig, om du bara tittar på miljön kan du tappa din egen och omgivningens trivsel och om du bara tittar på sociala aspekter kan du tappa bort att din tjänst eller produkt måste säljas för att din verksamhet ska överleva. Nyckeln till hållbart företagande är alltså att du låter alla perspektiv verka samtidigt – du tjänar pengar, tar hänsyn till miljön och tar socialt ansvar för arbetsplatsen och omvärlden.

Analysera dina intressenter

I hållbart företagande är inte bara kunden viktig utan alla intressenterna. Förstå därför och bygg långsiktiga relationer med flera viktiga intressenter så att du kan fatta kloka beslut.

Formulera dina värderingar

Tankar och regler som är trovärdiga är grundläggande för hållbart företagande. Formulera därför vilka värderingar du står för, etiska regler och regler för hur du och din verksamhet ska uppföra sig.

Gör en checklista

Hållbarhet ska inte vara en särskild del av din verksamhet utan en naturlig del av allt du gör – produktutveckling, tillverkning, marknadsföring, försäljning, etc. Det innebär att du inför varje beslut ställer frågan: ”Är detta acceptabelt ur ett långsiktigt ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv.” Börja gärna med en enkel checklista som med tiden kan växa och bli mer detaljerad.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Hållbarhet

  • Hållbar utveckling
  • Hållbar omvandling
  • Nyttan med hållbarhet
  • Att arbeta hållbart
  • Praktiska tips och åtgärder

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.