InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Happy Socks

De har extremt roligt och jobbar extremt mycket

Happy Socks är ett design- och modemärke inom strumpbranschen världen över. Det startades av Mikael Söderlindh och Viktor Tell. De har på bara 3 år etablerat märket i 50 länder tack vare mycket bra kvalitet till lågt pris.

Det började med att Viktor Tell hade en idé om färgglada strumpor förpackade och marknadsförda under ett namn. När han kommit på namnet och registrerat en hemsida, berättade han idén för Mikael som satte igång att räkna… så många fötter och så stor marginal…

Fyra veckor senare var aktiebolaget grundat och advokat, skattejurist och affärsutvecklare anlitade för att hjälpa Mikael och Viktor bland med att registrera varumärket i olika länder. Deras marknadsstrategi var att först nå toppsegmentet inom modebranschen. De letade därför efter de butiker där opinionsledarna handlade i. Samma strategi för varje marknad de gav sig in på.

Det var Mikael som satsade pengarna, både till aktiekapitalet och till ordern av den första strumpkollektionen. Över hundra fabriker kontaktades per mejl och en i Turkiet var intresserad av att tillverka den första kollektionen. De åkte ner och lade en order på 60 000 strumpor. Då hade det gått sex veckor sedan Viktor berättat om idén för Mikael. På den vägen har de fortsatt.

”Vårt bästa tips till dig som har en idé är att om det finns en marknad för det du vill sälja och det går att leva på det, rannsaka dig själv om du verkligen tror på det och därefter bara köra och skita i vad alla säger”

Företagsfakta

Namn: Happy Socks AB
Grundare: Viktor Tell och Mikael Söderlindh
Startår: 2008
Omsättning: 38 MSEK (2011-2011)
Anställda: 17,5 st

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Se våra case

  • Happy Socks
  • Klarna
  • Libresse
  • Nina Ottosson
  • Solvatten

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.