De har extremt roligt och jobbar extremt mycket
Happy Socks är ett design- och modemärke inom strumpbranschen världen över. Det startades av Mikael Söderlindh och Viktor Tell. De har på bara 3 år etablerat märket i 50 länder tack vare mycket bra kvalitet till lågt pris.
Det började med att Viktor Tell hade en idé om färgglada strumpor förpackade och marknadsförda under ett namn. När han kommit på namnet och registrerat en hemsida, berättade han idén för Mikael som satte igång att räkna… så många fötter och så stor marginal…
Fyra veckor senare var aktiebolaget grundat och advokat, skattejurist och affärsutvecklare anlitade för att hjälpa Mikael och Viktor bland med att registrera varumärket i olika länder. Deras marknadsstrategi var att först nå toppsegmentet inom modebranschen. De letade därför efter de butiker där opinionsledarna handlade i. Samma strategi för varje marknad de gav sig in på.
Det var Mikael som satsade pengarna, både till aktiekapitalet och till ordern av den första strumpkollektionen. Över hundra fabriker kontaktades per mejl och en i Turkiet var intresserad av att tillverka den första kollektionen. De åkte ner och lade en order på 60 000 strumpor. Då hade det gått sex veckor sedan Viktor berättat om idén för Mikael. På den vägen har de fortsatt.
”Vårt bästa tips till dig som har en idé är att om det finns en marknad för det du vill sälja och det går att leva på det, rannsaka dig själv om du verkligen tror på det och därefter bara köra och skita i vad alla säger”
Företagsfakta
Namn: Happy Socks AB
Grundare: Viktor Tell och Mikael Söderlindh
Startår: 2008
Omsättning: 530 MSEK (2023)
Anställda: 115 st (2023)