InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Värdering av teknikbolag och emissioner av aktier

Detta är en modell att använda för värdering av ett teknikbolag. Det finns andra.

  1. Man tar fram en försäljnings- och vinstprognos för ett antal år framåt i tiden. Säg 5 år.
  2. Nuvärdet(es), det vill säga efter skatt på vinsten år 5 beräknas enligt formeln: vinst(er) år 5/(1+i)5 där i = riskräntan investerarna förväntas kräva. Denna kan variera mellan 25 och 50 %. Den generella formeln om man gör en prognos för färre eller fler år är: Vinst(er) år n/(1+i)n
  3. Vinsten per aktie beräknas som: Nuvärde(es)/antal aktier. Har man startat ett 50 000 kr aktiebolag med 100 aktier värda vardera 500 kr, så är antalet i det fallet 100.
  4. Värdet per aktie beräknas som: vinsten per aktie x PE-talet.
    ”PE” betyder price/earning. För nya obeprövade bolag finns inget PE-tal. För att finna ett relevant sådant får man gå till börssidorna och ”låna” från jämförbara företag där.
  5. Bolagets beräknade värde är: Värdet per aktier x antal aktier.

Exempel

Prognos, år 1 2 3 4 5
Försäljning MSEK 0 0 1 5 10
Vinst(es) MSEK 0 0 0 0,5 1,0

Med en riskränta på 25 % blir nuvärde(es) beräknat på år 5: 1 000 000/(1+0,25)5 = 327 787 kronor

Vinst per aktie (om antalet aktier i bolaget är 100): 3 278 kronor

Om man väljer ett PE-tal på 10 blir värdet per aktie: 3 278 x 10 = 32 780 kronor
och värdet på hela bolaget: 100 aktier x 32 780 = drygt 3 MSEK.

Emission av aktier

Utgångsläget i exemplet är ett aktiebolag, som ger ut nya aktier till intresserade riskfinansiärer.
Hur räknar man då ut hur många aktier man måste ge ut och vad de skall kosta? Ganska uppenbara frågor om man skall emittera nya aktier. Så här går det enkelt uttryckt till:

  1. Grunden för emissionen är en finansieringsbudget, som anger hur mycket kapital som behövs. Låt oss anta att hela kapitalbehovet täcks av det befintliga aktiekapitalet och från nyemission av aktier.
  2. Låt oss vidare anta att ett bolag bildats med ett aktiekapital på 100 000 kronor bestående av 1 000 stycken aktier à 100 kronor per aktie. Låt oss vidare anta att alla aktierna skall ha en röst vardera.
  3. Om kapitalbehovet är totalt 2 miljoner kronor men de nya ägarna får mer än 40 % av rösterna, hur många aktier till vilken kurs skall då emitteras?

Så här blir det:

antal aktier värde per aktie eget kapital röster %
Gamla ägare 1 000 100 100 000 60
Nya ägare 667 100 66 700 40
(Överkurs) 667 2 748 1 832 916
Totalt 1 677 1 999 616 100

De nya ägarna betalar för varje aktie det så kallade kvotbeloppet 100 kronor och aktiekapitalet ökas således med 66 700 kronor. Därutöver betalar de nya ägarna 2 748 kronor per aktie, (beloppet 2 748 kronor är en så kallad överkurs), vilket tillför bolaget drygt 1,8 miljoner kronor som förs till emissionsfonden på balansräkningen och tillhör bolagets eget kapital. Med aktiekapitalet före emission på 100 000 kr, blir det samlade egna kapitalet efter emissionen 1 999 916 eller cirka 2 MSEK, vilket motsvarar behovet.

För den som är intresserad, är den generella formeln för att räkna ut antal aktier och värdet på dem följande:

A+C/100 = A/B som om man löser ut C blir C = (100 A – A*B)/B

(A) = antal gamla aktier
(B) = gamla aktiernas andel röster efter emission (%)
(C) = antal nya aktier

Det önskade nya kapitalet (i det här fallet 1,9 milj kronor) divideras med antalet nya aktier (C), i det här exemplet 667 stycken, som ger vad de nya aktieägarna skall betala per ny aktie, vilket är 2 848 kronor, varav nominellt 100 kronor och överkurs 2 748 kronor.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Kommersialisering

  • Licensiering
    • Mer om licensiering
    • Fem viktiga avtalsvillkor
    • Avtal
  • Exploatera i eget företag
    • Företagsform
    • Affärsplan
  • Skapande av Teknikbolag
    • Värdering av teknikbolag
    • Det ekonomiska överskottet
  • Kompanjonstrategin
  • Sälja hela idén till ett företag

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2021 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.