InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Marknadsbearbetning

Den del av en verksamhet som många tycker är svårast, och många glömmer att planera för, är försäljningen. Du vet att det finns ett behov för din idé, företaget är startat och du har förpackat en tjänst eller produkt, men kan du inte sälja kommer du inte ut på marknaden. Du kan ha världens bästa idé och världens smartaste innovation men utan en väl fungerande försäljning stannar det där. Att vara en duktig säljare är många gånger lika viktigt som att vara en duktig uppfinnare och innovatör. För att bli framgångsrik med din innovation gäller det att ställa frågan: ”Hur ska jag bearbeta min marknad?”.

Försäljning kan gå till på många olika sätt och ett gott tips är att också arbeta med flera olika aktiviteter samtidigt. De vanligaste är:

  • Egen försäljning
    Du söker själv upp kunden genom telefon, e-post och/eller personligt besök och sköter också försäljningen själv.
  • Återförsäljare
    En möjlighet att få ut din tjänst eller produkt genom ett nätverk och kunder som redan finns. Undersök om det finns återförsäljare som passar dig.
  • Partners
    För andra företag kan det vara en bra möjlighet att lägga till din tjänst eller produkt utan att det konkurrerar med deras befintliga utbud. Undersök om det finns andra företag i din bransch att samarbeta med.
  • Nätverk
    Du tar hjälp av din omgivning, exempelvis familj, vänner, andra innovatörer och andra företagare med kontakter och affärsmöjligheter.
  • Marknadsföring
    Du använder dig av annonser, hemsidor, ställer ut på mässor och liknande.

Oavsett om du bedriver försäljningsarbetet själv, med hjälp av andra eller både och är det värt att skaffa kunskap och information om hur det fungerar inom din bransch och på din marknad, exempelvis genom en branschorganisation (se avsnittet ”Behovet”). En coach eller mentor inom marknadsföring och försäljning är det också många som använder eftersom det kan vara tryggt med stöd innan och under ibland ovana och krävande situationer. Skall du använda en återförsäljare nyttjar du Grossist.se för att hitta rätt.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Försäljning

  • Marknadsbearbetning
  • Säljplanering
  • Egen försäljning
  • Nätverk
  • Profilering

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.