Den del av en verksamhet som många tycker är svårast, och många glömmer att planera för, är försäljningen. Du vet att det finns ett behov för din idé, företaget är startat och du har förpackat en tjänst eller produkt, men kan du inte sälja kommer du inte ut på marknaden. Du kan ha världens bästa idé och världens smartaste innovation men utan en väl fungerande försäljning stannar det där. Att vara en duktig säljare är många gånger lika viktigt som att vara en duktig uppfinnare och innovatör. För att bli framgångsrik med din innovation gäller det att ställa frågan: ”Hur ska jag bearbeta min marknad?”.
Försäljning kan gå till på många olika sätt och ett gott tips är att också arbeta med flera olika aktiviteter samtidigt. De vanligaste är:
- Egen försäljning
Du söker själv upp kunden genom telefon, e-post och/eller personligt besök och sköter också försäljningen själv. - Återförsäljare
En möjlighet att få ut din tjänst eller produkt genom ett nätverk och kunder som redan finns. Undersök om det finns återförsäljare som passar dig. - Partners
För andra företag kan det vara en bra möjlighet att lägga till din tjänst eller produkt utan att det konkurrerar med deras befintliga utbud. Undersök om det finns andra företag i din bransch att samarbeta med. - Nätverk
Du tar hjälp av din omgivning, exempelvis familj, vänner, andra innovatörer och andra företagare med kontakter och affärsmöjligheter. - Marknadsföring
Du använder dig av annonser, hemsidor, ställer ut på mässor och liknande.
Oavsett om du bedriver försäljningsarbetet själv, med hjälp av andra eller både och är det värt att skaffa kunskap och information om hur det fungerar inom din bransch och på din marknad, exempelvis genom en branschorganisation (se avsnittet ”Behovet”). En coach eller mentor inom marknadsföring och försäljning är det också många som använder eftersom det kan vara tryggt med stöd innan och under ibland ovana och krävande situationer. Skall du använda en återförsäljare nyttjar du Grossist.se för att hitta rätt.