Nätverk

InnovationOnline - Försäljning

En idé som blir till en innovation som blir till en färdig tjänst eller pEn idé som blir till en innovation som blir till en färdig tjänst eller produkt hittar förhoppningsvis sina kunder om du gjort en ordentlig marknads-, kund- och konkurrentundersökning. Trots detta kan det dock ta längre tid och krävas mer av dig som säljare än vad du först ställt in dig på. Att helt eller delvis arbeta i olika nätverk kan därför vara en bra början med enklare och snabbare försäljning. Ofta är det bra att gräva där man redan står.

Skriv ned alla kontakter och nätverk som du redan känner till samt lyckas ta reda på. Här kan du sedan finna inte bara goda affärsmöjligheter utan även hjälp och tips med andra saker som är viktiga för ditt företag. Exempel på nätverk att utnyttja är:

  • Familj, släkt, vänner och bekanta
    Här kan det finnas personer som har tips och kunskaper om hur du kan börja sälja din tjänst eller produkt och/eller någon som faktiskt vill köpa.
  • Affärs- och företagsnätverk
    Syftet med dessa är att företagare ska hjälpa varandra att hitta nya kontakter och affärsmöjligheter. Ta reda på vilket eller vilka som skulle kunna passa dig.

Tänk också på att den person du träffar, om det är en släkting eller någon annan innovatör i ett affärsnätverk, i sin tur har ett nätverk och som i sin tur har ett nätverk. Bind alltså inte upp budskapet och presentationen om din innovation till den första du träffar utan fortsätt tills du kommit fram till en person som verkligen kan hjälpa dig.

Det finns många typer av affärsnätverk men de flesta har samma inriktning. Att du som företagare skall kunna knyta nya kontakter och hitta nya affärer. AffärskontaktenBNIOberoende Affärs, och Women In Progress är några. Organisationer som Företagarna ordnar också med nätverkande i samma syfte.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Namn(Obligatoriskt)