InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Nätverk

En idé som blir till en innovation som blir till en färdig tjänst eller produkt hittar förhoppningsvis sina kunder om du gjort en ordentlig marknads-, kund- och konkurrentundersökning. Trots detta kan det dock ta längre tid och krävas mer av dig som säljare än vad du först ställt in dig på. Att helt eller delvis arbeta i olika nätverk kan därför vara en bra början med enklare och snabbare försäljning. Ofta är det bra att gräva där man redan står.

Skriv ned alla kontakter och nätverk som du redan känner till samt lyckas ta reda på. Här kan du sedan finna inte bara goda affärsmöjligheter utan även hjälp och tips med andra saker som är viktiga för ditt företag. Exempel på nätverk att utnyttja är:

  • Familj, släkt, vänner och bekanta
    Här kan det finnas personer som har tips och kunskaper om hur du kan börja sälja din tjänst eller produkt och/eller någon som faktiskt vill köpa.
  • Affärs- och företagsnätverk
    Syftet med dessa är att företagare ska hjälpa varandra att hitta nya kontakter och affärsmöjligheter. Ta reda på vilket eller vilka som skulle kunna passa dig.

Tänk också på att den person du träffar, om det är en släkting eller någon annan innovatör i ett affärsnätverk, i sin tur har ett nätverk och som i sin tur har ett nätverk. Bind alltså inte upp budskapet och presentationen om din innovation till den första du träffar utan fortsätt tills du kommit fram till en person som verkligen kan hjälpa dig.

Det finns många typer av affärsnätverk men de flesta har samma inriktning. Att du som företagare skall kunna knyta nya kontakter och hitta nya affärer. Affärskontakten, BNI, Oberoende Affärs, Women In Progress och Arndt´s är några. Organisationer som Företagarna och Handelskamrarna ordnar också med nätverkande i samma syfte.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Försäljning

  • Marknadsbearbetning
  • Säljplanering
  • Egen försäljning
  • Nätverk
  • Profilering

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF nu, betala först för 2019
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2019 Sveriges Uppfinnareförening · Log in