Varumärke

InnovationOnline - Högtalare

Innehåll

Vad är ett varumärke?

Ett varumärke är en symbol för ett företags produkter, tjänster eller metoder så att ursprunget kan identifieras. Varumärkesskydd ges till tecken och symboler som kännetecknar varor,  tjänster och metoder som bjuds ut på marknaden. Varumärket fungerar som en profilering av ditt företag genom att det liksom en kod kopplar dina varor, metoder och/eller tjänster till kundkretsen.

Till toppen

Vad kan skyddas som varumärke?

De klassiska typerna av varumärke är texter och figurer, eller kombination av de båda, till exempel varubeteckningen skrivet i en logo. Men många moderna varumärken går utöver den klassiska formen genom att utgöra koncept av något slag: ljud, dofter, färger, former. Eftersom varumärken byggs i förhållande till en kundkrets kan de idag utgöras av de mest fantasifulla skapelser. Däremot kan inte alla sådana koncept registreras.

Exempel på varumärken är ord eller ordkombinationer såsom slogans, personnamn, figurer, bokstäver och siffror. Även själva formen på eller förpackningsutstyrseln till en vara kan skyddas som varumärke.

Se exempel på varumärken här.

Till toppen

Hur länge gäller skyddet?

En varumärkesregistrering gäller i tio år och kan sedan förlängas med tio år i taget. Det finns ingen maximal skyddstid utan skyddet kan förlängas med tio år i taget så länge märket fungerar som ett varumärke. Men för att upprätthålla skyddet måste du också använda ditt varumärke inom en viss tid (fem år). Ett inarbetat varumärke gäller så länge märket fungerar som ett varumärke.

Till toppen

Hur får jag skydd för ett varumärke?

Det finns fyra vägar till att få ett varumärkesskydd i Sverige:

  1. Registrering av ett gemenskapsvarumärke (för hela EU),
  2. Registrering hos WIPO av ett internationellt varumärke enligt Madridprotokollet med giltighet för Sverige,
  3. Registrering av ett svenskt varumärke hos PRV, och
  4. Inarbetning av ett varumärke här i Sverige.

Ett varumärke kan inarbetas genom användning. Men en registrering ger fler fördelar. Det är en så kallad prioritetsrätt som ger skydd mot senare uppkomna rätter. Vid inarbetning kan annars det vara svårt att bevisa när skydd verkligen uppkom, och ofta kan du behöva nöja dig med en tidpunkt som ligger längre fram i tiden än vad du själv anser.

Du måste bestämma dig för hur ditt skydd ska se ut. Ska skyddet gälla bara i Sverige eller ska du söka skydd även i andra länder? Det hör ihop med hur du ska använda din idé, och är bra att tänka igenom innan du söker. Ska du ha ett varumärke som fungerar i flera
länder, så tänk på de språk som talas där om det är ett ordmärke du väljer vill säga.

Du måste också tänka på om du behöver komplettera skyddet för ditt varumärke på Internet med en eller flera domännamnsregistreringar.

Till toppen

Vilka krav måste uppfyllas?

Ett varumärke måste uppfylla två grundläggande krav. Det måste gå att återge grafiskt och ha så kallad särskiljningsförmåga.

Med grafisk återgivning menas att varumärket ska kunna uppfattas med synsinnet och kunna återges på papper. I vissa fall har det även gått att få skydd för ljud, exempelvis Hemglass melodi, eller dofter, exempelvis doften av nyklippt gräs för tennisbollar.

Med särskiljningsförmåga menas att varumärket måste kunna särskilja ett företags varor eller tjänster från andra företags. Det betyder att varumärket måste ha något slags särdrag, i sig självt eller som har uppkommit genom användning av varumärket. Ett sådant särdrag är nödvändigt, eftersom vanliga ord och symboler inte kan registreras som varumärke.

Särskiljningsförmågan har inget med nyhet att göra. En symbol som funnits i århundraden kan användas som varumärke. Det krävs inte något eget skapande. Det enda som behövs är att varumärket kan identifiera varornas ursprung och skilja dem från andra företags liknande varor eller tjänster på marknaden.

Utöver kraven på grafisk återgivning och särskiljningsförmåga finns det ett antal andra krav som ställs på ett varumärke för att det ska kunna registreras. Exempelvis får ditt tecken inte vara identiskt med eller liknande ett äldre varumärke för samma eller liknande slags varor. Man brukar säga att ett varumärke inte får riskera att förväxlas med någon annans varumärke. Det gäller i och för sig bara om det gamla och nya varumärket ska användas för varor av tjänster av samma slag. Om ditt varumärke avser varor och tjänster av ett annat slag än ett äldre varumärke, så går det oftast bra att registrera.

På PRV:s hemsida finns det sökvägar till olika databaser. Där kan du kontrollera om någon redan registrerat ett identiskt eller liknande varumärke. Men en sådan egen kontroll är inte helt säker. Du kan ha missat ett märke som PRV anser vara liknade.

Till toppen

Vad innebär varumärkeskyddet?

Ensamrätten till ett varumärke innebär att du kan hindra andra från att använda ett identiskt eller förväxlingsbart märke i sin marknadsföring eller på sina varor eller tjänster för varor av samma eller liknande slag. Om du ska starta tillverkning eller försäljning av en produkt eller tjänst är det därför viktigt att skaffa ett varumärkesskydd.

Ensamrätten till ett varumärke gäller även på Internet, men där kan den bedömas annorlunda. Om någon registrerar ditt domännamn som varumärke, så är det inte säkert att det blir ett intrång. Se därför också till att i möjligaste mån registrera ditt varumärke som domännamn.

Ett varumärke som är inarbetat på marknaden, det vill säga känt i en betydande andel av omsättningskretsen kan ha ett skydd som sträcker sig vidare. I en sådan situation kan innehavaren av ett sådant etablerat märke ha skydd mot att andra snyltar på eller riskerar att skada ett inarbetat varukännetecken. Har ditt varumärke blivit etablerat har du således ett extra starkt skydd mot andras teckenanvändning. Men på motsvarande sätt gäller det att se upp så att du inte trampar in på någons inarbetade varukännetecken, trots att det inte rör sig om varor av samma eller liknande slag.

Till toppen

Varumärke och konkurrenter

Om du har ett skyddat varumärke gäller det att bevaka din rätt gentemot konkurrenter. Du måste vara uppmärksam på om någon annan söker skydd för eller lanserar en liknande produkt på marknaden under samma eller liknande varumärke. Om du tycker att någon kränker (gör intrång i ditt skydd), så måste du agera. Gäller det en ansökan om skydd för en liknande produkt, så kan du göra en invändning mot ansökan hos PRV eller OHIM. Om det är en produkt som visas upp på marknaden, så ska du göra inträngaren uppmärksam på ditt skydd, exempelvis genom att skicka ett varningsbrev. I sista hand kan du gå till allmän domstol, men det kan medföra en kostsam process.

Till toppen

Läs vidare om att skydda idén

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Namn(Obligatoriskt)