Din verksamhet är beroende av kunderna. Kunderna är andra som värdesätter din tjänst eller produkt och som är villig att betala för denna. En idé stannar vid en idé utan försäljning. Dessutom är det viktigt att inte bara skaffa och ha kunder utan också se till att kunderna är nöjda. Ända från idéstadiet gäller det alltså för dig att tänka från kundens huvud. Helst ska du försöka överträffa vad kunden förväntar och skapa extra fördelar mot konkurrenterna.
Detta exempel är från verkligheten och förklarar hur du kan tänka:
”Ett hantverksföretag hade samlat personalen för att komma fram till saker att göra bättre och att sälja mer. Först pratade alla om hur man skulle visa sina kunder hur duktig man var på sina hantverksprodukter. Efter ett tag sa dock en person: Är det inte självklart för kunderna att vi är duktiga på hantverk? Finns det inget annat i verksamheten som gör kunderna nöjda och skapar fördelar i konkurrensen? Efter det började man istället prata ur kundens perspektiv och företaget bestämde att satsa på bemötande, service och att utveckla idéer som fanns om tjänster och produkter som låg vid sidan av själva hantverken.”
Tillsammans med dig själv finns ingen källa till förbättringar som är så bra som kunden. Ha därför en tydlig och öppen diskussion med dom kunder du har och tänkbara nya kunder. Fråga vad de är nöjda med och vad de tycker att du kan göra bättre. Kommer det klagomål på din innovation tar du till dig dessa och ber även om tips till förbättring. De flesta förstår att kunder är viktiga och att det är viktigt med nöjda kunder, men samtidigt är det få som verkligen vet om kunden är riktigt nöjd eller inte.