InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Kunden i fokus

Din verksamhet är beroende av kunderna. Kunderna är andra som värdesätter din tjänst eller produkt och som är villig att betala för denna. En idé stannar vid en idé utan försäljning. Dessutom är det viktigt att inte bara skaffa och ha kunder utan också se till att kunderna är nöjda. Ända från idéstadiet gäller det alltså för dig att tänka från kundens huvud. Helst ska du försöka överträffa vad kunden förväntar och skapa extra fördelar mot konkurrenterna.

Detta exempel är från verkligheten och förklarar hur du kan tänka:
”Ett hantverksföretag hade samlat personalen för att komma fram till saker att göra bättre och att sälja mer. Först pratade alla om hur man skulle visa sina kunder hur duktig man var på sina hantverksprodukter. Efter ett tag sa dock en person: Är det inte självklart för kunderna att vi är duktiga på hantverk? Finns det inget annat i verksamheten som gör kunderna nöjda och skapar fördelar i konkurrensen? Efter det började man istället prata ur kundens perspektiv och företaget bestämde att satsa på bemötande, service och att utveckla idéer som fanns om tjänster och produkter som låg vid sidan av själva hantverken.”

Tillsammans med dig själv finns ingen källa till förbättringar som är så bra som kunden. Ha därför en tydlig och öppen diskussion med dom kunder du har och tänkbara nya kunder. Fråga vad de är nöjda med och vad de tycker att du kan göra bättre. Kommer det klagomål på din innovation tar du till dig dessa och ber även om tips till förbättring. De flesta förstår att kunder är viktiga och att det är viktigt med nöjda kunder, men samtidigt är det få som verkligen vet om kunden är riktigt nöjd eller inte.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Utveckling

  • Ditt förhållningssätt
  • Kunden i fokus
  • Tydliga mål
  • Uppföljning och utvärdering
  • När företaget växer

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.