InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Uppföljning och utvärdering

Att hela tiden lära sig och bli bättre förutsätter att du följer upp och utvärderar dig själv och det du gör. Uppföljning och utvärdering står i direkt relation till vad du vill och vad du planerat för. För att kunna göra det måste du dock veta ditt utgångsläge, alltså det som du har tänkt dig att uppnå. Det kräver:

  • Tydliga mål.
  • En handlingsplan för att nå målen.

Annars blir det som det blir och det är inget bra för en uppfinnare, innovatör eller entreprenör.
Här är vad du kan göra:

  • Följ upp dig själv
    Gör till en vana att varje vecka skriva ned vad du vill få gjort under veckan som kommer. När veckan är slut gör du en utvärdering: Fick du gjort det du tänkt dig? Om inte, varför blev det så? Snart upptäcker du väldigt mycket om dig själv, ditt sätt att arbeta och ditt sätt att få resultat.
  • Följ upp dina projekt
    En del saker tar kort tid att bli klar med, andra tar längre tid. Bestäm dock i alla dina aktiviteter vissa tidpunkter där du utvärderar: Går det som jag tänkt mig? Om inte, vad behöver jag ändra på? När projektet är slutfört utvärderar du hela ditt arbete och skriver ned detta. Då har du dokumentation att lära av till nästa gång.
  • Ta hand om avvikelser
    Om saker inte går som du tänkt dig är det inget att bli ledsen för men heller inget att bara strunta i. Fråga dig istället varför upprepade gånger kring något som inte stämde med dina mål och din planering. Då lär du dig av misstagen och fortsätter med din utveckling.
Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Utveckling

  • Ditt förhållningssätt
  • Kunden i fokus
  • Tydliga mål
  • Uppföljning och utvärdering
  • När företaget växer

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.