När du ska starta och utveckla ett företag, sätta mål, formulera en affärsidé, beskriva din innovation, tjänst eller produkt, visa på ekonomin och så vidare samlar du detta i ett dokument som kallas affärsplan. Genom denna får du en överblick av läget just nu, vart företaget ska ta vägen och vad som krävs för att nå dit. Ofta vill också exempelvis en kund, en leverantör eller en ny medarbetare se på affärsplanen för att förstå hur verksamheten är tänkt att fungera. En bank eller annan finansiär vill absolut se på din affärsplan innan de tar ställning att bidra med pengar. I praktiken arbetar du egentligen med två affärsplaner, en för dig själv och en som du presenterar utåt. I grunden är det samma information men det kan skilja sig på några punkter och se olika ut grafiskt.
Den interna affärsplanen använder du själv i vardagen som stöd och för att utvärdera hur det går med ekonomin, om affärsidén håller, etcetera. Beroende på hur kunder, finansiärer och andra ser på din innovation, din tjänst eller produkt kan du behöva ändra i vissa saker och då är affärsplanen ett jättebra redskap. Skriv och presentera så att den är lätt att förstå och lätt att ändra i, det är ett ”levande” dokument. Den interna affärsplanen är också bra för företagets ledning och styrelse att ha med och diskutera vid varje möte.
Den interna affärsplanen bör åtminstone innehålla:
- Affärsidén
Vad ska du sälja, varför ska kunden köpa av just dig, vad är din USP, hållbarhet. - Dig själv
Utbildning, branscherfarenhet, företagarerfarenhet, varför du vill starta företaget, affärsetik. - Målgrupp och Kunder
Vilka ska du rikta dig till, finns kunder redan idag, hur ser din marknad ut, hur ofta och hur mycket köper en genomsnittskund. - Marknadsföring och Försäljning
Hur når du ut till din målgrupp, hur ser försäljningen ut, vilka resurser krävs för din marknadsföring och försäljning. - Konkurrenter
Vilka är dina viktigaste konkurrenter, vilka är styrkorna respektive svagheterna i din verksamhet jämfört med konkurrenterna). - Ekonomi
Din budget på kort och lång sikt, prissättning av din tjänst eller produkt, behovet av att låna från en bank eller annan finansiär. - Målsättningar
Vilka är dina viktigaste mål, hur ska dom uppnås, vad gör du om målen inte uppnås.
Den externa affärsplanen ska naturligtvis innehålla samma information men kan presenteras tydligare och i andra former, exempelvis i tabeller och diagram som kommunicerar snabbt. Du lägger också till information som:
- Vem som äger företaget.
- Vem som sitter i styrelsen och deras kompetens.
- Vem som är revisor (om sådan behövs).
- Om rådgivare finns till företaget och inom vilka områden.
- Om avtal finns och vad det gäller.
Ta hjälp av de vägledningar som finns att tänka kring och skriva en affärsplan. Utmärkta sådana kan du beställa eller läsa om hos verksamt.se, ALMI Företagspartner, Nyföretagarcentrum, DokuMera, Connect, Företagande, VentureCup och Affärsplan.