InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Din ekonomi

Att känna till, planera för och följa upp din ekonomi är ett av de absolut mest betydelsefulla inslagen när du arbetar med din innovation och startar ett företag. Med pengar kan du köpa det som behövs för att fortsätta uppfinna och utveckla samt betala månadens räkningar, utan pengar stannar din verksamhet upp och du kan hamna i skuld. Hela din finansiella situation ska dessutom vara med i din affärsplan samt är något en långivare eller investerare direkt frågar efter.

Självklart kan du inte på förhand veta exakt hur mycket allting kommer att kosta, när du måste betala, hur mycket du kommer att sälja för och när du får betalt. Däremot är några olika budgetar, där du uppskattar så förnuftigt du kan, jätteviktigt både för dig själv och för din omgivning. De budgetar du bör upprätta är följande:

Kapitalbudget

  • Beskriver hur mycket pengar som behövs för att starta.
  • Innehåller saker som lokal, ombyggnad, maskiner, verktyg, marknadsföringsmaterial, avgifter för tillstånd, patent och liknande.
  • Summan i kapitalbudgeten är dels dom pengar du själv har möjlighet att satsa (eget kapital), dels dom pengar du behöver utifrån (främmande kapital), exempelvis ett lån.

Likviditetsbudget (Kassaflödet)

  • Beskriver månad för månad de pengar som kommer in och de som går ut.
  • Innehåller dels vad som kallas inbetalningar (försäljning, nya lån, etcetera) dels vad som kallas utbetalningar (löner, resekostnader, kontorskostnader, bokföring, telefon, porto, etcetera).
  • Inbetalningarna minus utbetalningarna ger dig vad som blir kvar när månaden är slut och vad du har när nästa månad börjar.

Resultatbudget

  • Beskriver de intäkter och de kostnader du har under ett år.
  • Innehåller samma som likviditetsbudgeten men för hela året, alltså summan av all försäljning under året, summan av alla löneutbetalningar under året och så vidare.
  • Intäkterna minus kostnaderna visar årets resultat, alltså hur lönsam din verksamhet är.

Försäljningsbudget

  • Beskriver månad för månad din försäljning.
  • Innehåller beloppet som du har sålt tjänster eller produkter för samt inköpskostnaderna just för att kunna leverera det du har sålt.
  • Försäljningssumman minus inköpskostnaderna ger dig ett så kallat bruttoresultat. Där ser du sedan hur mycket du har råd att betala i övrigt, exempelvis för lokaler.

I de vägledningar för affärsplanen som finns bland annat hos ALMI Företagspartner och Nyföretagarcentrum hittar du också mallar och förklaringar till de olika budgetarna. Det är bra verktyg att använda. Exempel på de olika budgetarna går också att hämta hem från bland annat Likviditetsbudget, Ekonomiprogram, DokuMera och Expowera.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Ekonomi

  • Former för finansiering
  • Finansiell presentation
  • Din ekonomi
  • Dina räkenskaper
  • Dina osynliga kostnader

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.