Att känna till, planera för och följa upp din ekonomi är ett av de absolut mest betydelsefulla inslagen när du arbetar med din innovation och startar ett företag. Med pengar kan du köpa det som behövs för att fortsätta uppfinna och utveckla samt betala månadens räkningar, utan pengar stannar din verksamhet upp och du kan hamna i skuld. Hela din finansiella situation ska dessutom vara med i din affärsplan samt är något en långivare eller investerare direkt frågar efter.
Självklart kan du inte på förhand veta exakt hur mycket allting kommer att kosta, när du måste betala, hur mycket du kommer att sälja för och när du får betalt. Däremot är några olika budgetar, där du uppskattar så förnuftigt du kan, jätteviktigt både för dig själv och för din omgivning. De budgetar du bör upprätta är följande:
Kapitalbudget
- Beskriver hur mycket pengar som behövs för att starta.
- Innehåller saker som lokal, ombyggnad, maskiner, verktyg, marknadsföringsmaterial, avgifter för tillstånd, patent och liknande.
- Summan i kapitalbudgeten är dels dom pengar du själv har möjlighet att satsa (eget kapital), dels dom pengar du behöver utifrån (främmande kapital), exempelvis ett lån.
Likviditetsbudget (Kassaflödet)
- Beskriver månad för månad de pengar som kommer in och de som går ut.
- Innehåller dels vad som kallas inbetalningar (försäljning, nya lån, etcetera) dels vad som kallas utbetalningar (löner, resekostnader, kontorskostnader, bokföring, telefon, porto, etcetera).
- Inbetalningarna minus utbetalningarna ger dig vad som blir kvar när månaden är slut och vad du har när nästa månad börjar.
Resultatbudget
- Beskriver de intäkter och de kostnader du har under ett år.
- Innehåller samma som likviditetsbudgeten men för hela året, alltså summan av all försäljning under året, summan av alla löneutbetalningar under året och så vidare.
- Intäkterna minus kostnaderna visar årets resultat, alltså hur lönsam din verksamhet är.
Försäljningsbudget
- Beskriver månad för månad din försäljning.
- Innehåller beloppet som du har sålt tjänster eller produkter för samt inköpskostnaderna just för att kunna leverera det du har sålt.
- Försäljningssumman minus inköpskostnaderna ger dig ett så kallat bruttoresultat. Där ser du sedan hur mycket du har råd att betala i övrigt, exempelvis för lokaler.
I de vägledningar för affärsplanen som finns bland annat hos ALMI Företagspartner och Nyföretagarcentrum hittar du också mallar och förklaringar till de olika budgetarna. Det är bra verktyg att använda. Exempel på de olika budgetarna går också att hämta hem från bland annat Likviditetsbudget, Ekonomiprogram, DokuMera och Expowera.