Efterfrågan

InnovationOnline - Fyr

En idé kan aldrig, hur mycket du än brinner för den, utvecklas till en kommersiellt bärkraftig och lönsam produkt om ingen är villig att faktiskt betala för den. Ta därför reda på hur stort behovet av din tjänst eller vara är och hur stor efterfrågan är. Du måste skapa en god uppfattning om hur många som har detta behov, hur ofta de köper och till vilket pris. Du måste alltså förstå dem du riktar dig till (din målgrupp). Är det viktigt med priset, kvalitén, både och eller andra saker, exempelvis personlig service – alltså hur en potentiell kund resonerar idag inför ett köp. Frågor du ska ta reda på är:

  • Vilka varor eller tjänster används idag?
  • Vilka liknande varor eller tjänster används idag?
  • Finns det en efterfrågan överhuvudtaget på din idé?
  • Hur stor efterfrågan kan det tänkas vara på din tjänst eller vara?
  • Hur ser den totala marknaden ut?
  • Hur mycket är den totala marknaden värd?
  • Hur mycket är en affär värd, alltså hur mycket kan en kund tänkas betala för din tjänst eller vara?
  • Hur mycket blir över vid en affär, alltså vad blir kvar när du betalat dina kostnader?
  • Hur lojala är dagens kunder till olika leverantörer?
  • Varför är kunderna lojala eller inte så lojala?
  • Vad vill dagens kunder egentligen ha och hur väl uppfyller din tjänst eller vara detta?

Läs vidare om din idé

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Namn(Obligatoriskt)