InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Efterfrågan

En idé kan aldrig, hur mycket du än brinner för den, utvecklas till en kommersiellt bärkraftig och lönsam produkt om ingen är villig att faktiskt betala för den. Ta därför reda på hur stort behovet av din tjänst eller vara är och hur stor efterfrågan är. Du måste skapa en god uppfattning om hur många som har detta behov, hur ofta de köper och till vilket pris. Du måste alltså förstå dem du riktar dig till (din målgrupp). Är det viktigt med priset, kvalitén, både och eller andra saker, exempelvis personlig service – alltså hur en potentiell kund resonerar idag inför ett köp. Frågor du ska ta reda på är:

  • Vilka varor eller tjänster används idag?
  • Vilka liknande varor eller tjänster används idag?
  • Finns det en efterfrågan överhuvudtaget på din idé?
  • Hur stor efterfrågan kan det tänkas vara på din tjänst eller vara?
  • Hur ser den totala marknaden ut?
  • Hur mycket är den totala marknaden värd?
  • Hur mycket är en affär värd, alltså hur mycket kan en kund tänkas betala för din tjänst eller vara?
  • Hur mycket blir över vid en affär, alltså vad blir kvar när du betalat dina kostnader?
  • Hur lojala är dagens kunder till olika leverantörer?
  • Varför är kunderna lojala eller inte så lojala?
  • Vad vill dagens kunder egentligen ha och hur väl uppfyller din tjänst eller vara detta?
Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Din idé

  • Efterfrågan
  • Kunderna
  • Konkurrens

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.