Mycket snack och lite verkstad är ett ordspråk du känner till. Och så kan det ofta vara vid utveckling och förbättring. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att det är stor skillnad på en idé och på ett mål. Allt kan börja som en idé men för att nå resultat måste du omvandla idén till målsättningar och även en handlingsplan för att uppnå dina målsättningar.
Tydliga målsättningar behövs för att lyckas:
- Tydliga mål som går att påverka och följa upp skapar utmaningar och motivation.
- Tydliga mål visar hur det går för dig och att du arbetar som du har tänkt dig.
- Tydliga mål är grunden för att kunna mäta dina resultat och lära sig av sådant som gått snett (avvikelser).
- Tydliga mål ger dig ett underlag för att skapa handlingsplaner, exempelvis produktionsplan, marknadsplan och säljplan.
En vanlig och bra metod när du ska sätta tydliga mål är SMART. Det innebär:
- Specifikt – Målet ska vara meningsfullt för just din idé, uppfinning eller innovation och ge vägledning.
- Mätbart – Målet ska kunna mätas ordentligt, exempelvis i tid eller pengar.
- Accepterat – Målet måste vara accepterat så att det inte uppfattas som omöjligt att genomföra. Är det bara du som är inblandad får du prata med dig själv, är det andra inblandade måste du se till att de accepterat målet.
- Realistiskt – Målet måste ha en god chans att kunna uppnås och att det finns tillräckligt med tid, pengar, kunskap och så vidare. Ett mål ska vara en utmaning men inte omöjligt att uppnå, då blir människor bara besvikna.
- Tidsatt – Målet ska ha en tydlig tidpunkt då det ska vara uppnått.
Så här kan du tänka praktiskt när du arbetar med SMART:a mål:
- ”Vi ska öka försäljningen per månad av produkten Lisa med 20 procent. Målet ska vara uppnått senast 1 januari 2012.”
- ”Vi ska införa ett bättre sätt att packa produkten Nisse så att det går åt mindre tid och färre kartonger. Målet ska vara uppnått senast 1 mars 2012.”
- ”Vi ska öka antalet nöjda kunder från 70 procent till 90 procent. Målet ska vara uppnått 1 april 2012.”