InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Tydliga mål

Mycket snack och lite verkstad är ett ordspråk du känner till. Och så kan det ofta vara vid utveckling och förbättring. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att det är stor skillnad på en idé och på ett mål. Allt kan börja som en idé men för att nå resultat måste du omvandla idén till målsättningar och även en handlingsplan för att uppnå dina målsättningar.

Tydliga målsättningar behövs för att lyckas:

  • Tydliga mål som går att påverka och följa upp skapar utmaningar och motivation.
  • Tydliga mål visar hur det går för dig och att du arbetar som du har tänkt dig.
  • Tydliga mål är grunden för att kunna mäta dina resultat och lära sig av sådant som gått snett (avvikelser).
  • Tydliga mål ger dig ett underlag för att skapa handlingsplaner, exempelvis produktionsplan, marknadsplan och säljplan.

En vanlig och bra metod när du ska sätta tydliga mål är SMART. Det innebär:

  • Specifikt
    Målet ska vara meningsfullt för just din idé, uppfinning eller innovation och ge vägledning.
  • Mätbart
    Målet ska kunna mätas ordentligt, exempelvis i tid eller pengar.
  • Accepterat
    Målet måste vara accepterat så att det inte uppfattas som omöjligt att genomföra. Är det bara du som är inblandad får du prata med dig själv, är det andra inblandade måste du se till att de accepterat målet.
  • Realistiskt
    Målet måste ha en god chans att kunna uppnås och att det finns tillräckligt med tid, pengar, kunskap och så vidare. Ett mål ska vara en utmaning men inte omöjligt att uppnå, då blir människor bara besvikna.
  • Tidsatt
    Målet ska ha en tydlig tidpunkt då det ska vara uppnått.

Så här kan du tänka praktiskt när du arbetar med SMART:a mål:
”Vi ska öka försäljningen per månad av produkten Lisa med 20 procent. Målet ska vara uppnått senast 1 januari 2012.”
”Vi ska införa ett bättre sätt att packa produkten Nisse så att det går åt mindre tid och färre kartonger. Målet ska vara uppnått senast 1 mars 2012.”
”Vi ska öka antalet nöjda kunder från 70 procent till 90 procent. Målet ska vara uppnått 1 april 2012.”

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Utveckling

  • Ditt förhållningssätt
  • Kunden i fokus
  • Tydliga mål
  • Uppföljning och utvärdering
  • När företaget växer

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.