Varumärket kan vara ditt bästa skydd
Nina Ottosson startade utveckla aktiveringsleksaker till sina hundar när hon fick barn och fick dåligt samvete för att tiden inte räckte till för att leka med dem. Det ledde till att hon kom på helt nya sätt att stimulera hundarna genom att låta dem leta efter hundmat i leksaker. De använde hjärnan och blev naturligt trötta.
Under de tio första åren besökte Nina hundutställningar och visade med hjälp av sina hundar leksakerna. Det fanns då ingenting liknande på marknaden. Hon tillverkade dem i Sverige i trä till att börja med. Försäljningen tog skruv på flera marknader runt om i världen och hon började tillverka dem också i plast för att komma in på nya marknader, bland annat i USA och Australien.
Nina hade patent, designskydd och varumärke, trots det blev hon kopierad. Hon försvarade patenten i Tyskland, USA och Sverige 2009-2013. Det kostade mycket – för mycket och sänkte kostnaderna. De gick från 13 till fem anställda och lade mycket av tillverkningen i Kina. Idag är hennes starkaste skydd hennes namn. Alla produkter bär det och det kan ingen kopiera.
”Mitt bästa tips till dig som har en idé är att ha en affärsplan och tänkt igenom vem slutkunden är. Räkna på marknaden så att affärsidén och du kan tjäna pengar helt enkelt”
Läs mer om Nina Ottosson, hennes bakgrund och hennes uppfinningar på Svenska Uppfinnareföreningens webbplats.
Företagsfakta
Namn: Zoo Active Products
Grundare: Nina Ottosson
Startår: 1993
Omsättning: 7,8 MSEK (2013)
Anställda: 5
Utmärkelser 2015 i USA: 2015 Pet Age Women of Influence winner. Women of Influence awards program honors women leaders who are influential in the pet industry. 45th Anniversary Collector’s Issue of Dog Fancy. It features “45 people who changed the dog world”. Nina Ottosson no 30.