Du ska definiera hur dina kunder ser ut utifrån din tjänst eller vara. Det är viktigt, eftersom det väldigt ofta är dina kunders behov som ligger till grund för din idé och skapar din innovation. Konsten är att positionera sig rätt från början. Lär känna dina kunder så att du förstår vad de har för behov och önskemål, vad de tänker och känner och hur de agerar. När du förstår dina kunder blir allting lättare – paketering av ditt erbjudande, prissättning, marknadsbearbetning och så vidare – och det ger dig en effektiv och trygg start.
Arbeta fram en mall hur din ”idealkund” ser ut för din verksamhet och var dessa kunder finns. Ställ många frågor i din omgivning om vad som är viktigt när de idag köper motsvarande tjänster eller varor som du ska erbjuda. Detta ger ofta en bra bild om vilka kunder som är intressanta för dig. Fokusera på:
- Fundera över vem som är din kund, vem skickar du din faktura till?
- Är dina kunder privatpersoner eller företag?
- Om det är privatpersoner – vilken ålder har de, vilken inkomst har de, hur priskänsliga är de, i vilket geografiskt område befinner de sig?
- Om det är företag – vilka branscher och vilka företag är intressanta?
- Var finns kunderna?
- Har du olika varor eller tjänster på olika geografiska marknader?
- Hur många potentiella kunder finns?
- Hur köper kunderna idag – går de till en butik, handlar de på Internet eller på något annat sätt?
- Vad är kunderna villiga att betala?
- Vad är det viktigaste för kunderna vid ett köp?
- Vad ska till för en att kund i din bransch ska byta leverantör?