InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Kunderna

Du ska definiera hur dina kunder ser ut utifrån din tjänst eller vara. Det är viktigt, eftersom det väldigt ofta är dina kunders behov som ligger till grund för din idé och skapar din innovation. Konsten är att positionera sig rätt från början. Lär känna dina kunder så att du förstår vad de har för behov och önskemål, vad de tänker och känner och hur de agerar. När du förstår dina kunder blir allting lättare – paketering av ditt erbjudande, prissättning, marknadsbearbetning och så vidare – och det ger dig en effektiv och trygg start.

Arbeta fram en mall hur din ”idealkund” ser ut för din verksamhet och var dessa kunder finns. Ställ många frågor i din omgivning om vad som är viktigt när de idag köper motsvarande tjänster eller varor som du ska erbjuda. Detta ger ofta en bra bild om vilka kunder som är intressanta för dig. Fokusera på:

  • Fundera över vem som är din kund, vem skickar du din faktura till?
  • Är dina kunder privatpersoner eller företag?
  • Om det är privatpersoner – vilken ålder har de, vilken inkomst har de, hur priskänsliga är de, i vilket geografiskt område befinner de sig?
  • Om det är företag – vilka branscher och vilka företag är intressanta?
  • Var finns kunderna?
  • Har du olika varor eller tjänster på olika geografiska marknader?
  • Hur många potentiella kunder finns?
  • Hur köper kunderna idag – går de till en butik, handlar de på Internet eller på något annat sätt?
  • Vad är kunderna villiga att betala?
  • Vad är det viktigaste för kunderna vid ett köp?
  • Vad ska till för en att kund i din bransch ska byta leverantör?
Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Din idé

  • Efterfrågan
  • Kunderna
  • Konkurrens

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.