InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Ditt förhållningssätt

Ett förhållningssätt handlar om vilken inställning du har till någonting, inte bara vad du tycker utan vad du är beredd att faktiskt göra. Ofta har människor en uppfattning men gör inte samma sak i praktiken. När det gäller idéer, kreativitet, uppfinningar, innovationer, förbättringar och utveckling får det inte vara så. Då måste du ha rätt attityd och vara beredd att leva upp till det i verkligheten, även när allt inte längre är helt nytt och spännande.

Du som är uppfinnare, innovatör och kanske startat ett företag har säkert rätt förhållningssätt. Du brinner för din idé och är beredd att arbeta hårt för att uppnå dina mål. Viktigt är dock att du behåller detta förhållningssätt – också när det blåser snålt. Det är grunden och avgörande för att lyckas med idéer, innovationer, tjänster och produkter, oavsett vilka rutiner du skapat i verksamheten.

Här kommer ett antal råd för att ha rätt förhållningssätt till utveckling och förbättring både när du börjar och långsiktigt när din idé blivit till innovation och säljs på en marknad:

  • Det går alltid att göra saker bättre!
    Även om du tycker att det du gör är jättebra, går det alltid att göra det lite bättre. Det är viktigt att ha den grundläggande attityden för att skapa goda resultat.
  • Ägna tid åt utvärdering!
    Planera in, avsätt tid, gå igenom och fundera över vad du gör, varför du gör som du gör och hur det går. Din stora idé kan ha kommit i ett ögonblick men regelbunden utveckling kommer av att metodiskt följa upp och utvärdera.
  • Se problem som möjligheter!
    Ibland blir det inte som du tänkt dig och det är inget konstigt. Använd istället dessa avvikelser (du får klagomål, din innovation har brister, du når inte uppsatta mål) som en källa till förbättring. Kolla vad som gått snett och lär dig.
  • Var öppen och positiv!
    En öppen, positiv och optimistisk attityd smittar och inspirerar andra som vill hjälpa till med nya idéer och förslag till förbättringar. Tar du snabbt död på egna och andras idéer sker ingen utveckling och förbättring.
  • Var inte rädd för att misslyckas!
    Alla idéer är inte bra och allt du gör kan inte lyckas. Det viktiga är dock att du försöker och prövar nya och olika saker. Se misslyckandet som något bra och naturligt, annars kommer varken du eller någon annan vilja försöka igen.
Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Utveckling

  • Ditt förhållningssätt
  • Kunden i fokus
  • Tydliga mål
  • Uppföljning och utvärdering
  • När företaget växer

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.