InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Egen försäljning

Den egna försäljningen är i regel den mest effektiva och innebär att du själv söker upp kunden och genomför ett säljsamtal via telefon eller besök. Dels finns ingen som känner din innovation så väl som du och kan prata för denna, dels får du en relation med kunden som är svår att få på annat sätt. Ett säljsamtal, alltså den kontakt du har med en tänkbar kund för att försöka sälja din tjänst eller produkt, består av dessa steg:

  • Planering
    Du tar reda på olika fakta om kunden så du är förberedd innan första kontakten tas. Sedan tänker du igenom vad du vill få fram om din innovation och din verksamhet.
  • Kontakt
    Du tar kontakt med kunden och levererar ditt budskap.
  • Behov
    Du fastställer vilket behov kunden egentligen har och vilken nytta din tjänst eller produkt ger till kunden.
  • Presentation. Du presenterar din tjänst eller produkt efter de behov du uppfattat och erbjuder kunden en bra lösning.
  • Uppföljning
    Du fortsätter hålla kontakt med kunden. Ofta sker inte ett köp vid första kontakten utan kunden behöver tid för sitt beslut och kanske har du under behovsdelen kommit fram till en ännu bättre lösning än vad du tänkte från början.

Det är alltid bra att göra en säljmall som du har stöd av under ett säljsamtal. Säljmallen hjälper till att bestämma vad du vill ska hända under ditt samtal och hjälper dig att inte glömma bort viktiga saker, exempelvis de frågor som behövs för att få fram kundens behov eller fördelarna med just din innovation. Under hela säljsamtalet och i din säljmall är detta av särskild vikt:

  • Anteckna
    Skriv ned och dokumentera i alla kontakter med kunden. Det blir en jättebra hjälp i ditt arbete med planering, nyckeltal, presentationer och så vidare. Dessutom glömmer du inte bort viktig information!
  • Lyssna
    Många är så ivriga att berätta om sin tjänst eller produkt att de glömmer bort vad kunden faktiskt vill ha. En god lyssnare, den som kan lyssna noga på kundens önskemål och sedan komma med ett förslag som möter detta, brukar ofta lyckas. Se alltså till att alltid börja med behovet och sedan presentationen!
  • Öppna frågor
    En bra lösning för kunden kräver ofta mycket information. Och då är det bäst att ställa många och öppna frågor, inte få och detaljerade. Öppna frågor ger berättande svar!

För att underlätta den egna försäljningen, i synnerhet i början för att komma igång, finns ett par saker att fundera på:

  • Besöksbokning
    Du tar hjälp av en annan part som bokar in besök hos tänkbara kunder som sedan du går på.
  • Medföljare
    Det kan vara bra att någon följer med dig på alla eller vissa möten. Den personen kan sedan ge dig synpunkter och tips samt uppfattar saker som du inte gjort.

Tips och råd om din egen försäljning finns bland annat hos Försäljning, Personlig försäljning, B2B-Försäljning, Expowera samt de allmänna webbplatserna om att starta och driva ett företag (se avsnittet ”Kommersialisering”).

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Försäljning

  • Marknadsbearbetning
  • Säljplanering
  • Egen försäljning
  • Nätverk
  • Profilering

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.