InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Profilering

Du kan stödja din försäljning med olika former av marknadsföring. Precis som du gör en säljplan gör du även en marknadsföringsplan där du skriver ned vilka aktiviteter du ska satsa på, när du ska göra detta, vad det får kosta och vilka målsättningar du har. Ofta rinner mycket pengar iväg på marknadsföring utan att du vet vad det ger tillbaka. Om egen försäljning är helt personlig och du ofta kan sälja genom att skapa ett stort förtroende hos och en bra relation med kunden, är marknadsföring opersonligt och informationen om din tjänst eller produkt sker med en distans till kunden.

Typisk marknadsföring är:

  • Hemsida
  • Nyhetsbrev
  • Annonser
  • Säljbrev
  • Företagsbroschyrer
  • Produktblad
  • Visitkort
  • Mässor

I din marknadsföringsplan måste du också ha med hur du vill att din verksamhet ska uppfattas. Du skapar en profil. Detta är avgörande för hur du sedan utformar din marknadsföring eftersom den är opersonlig. När du bestämt på vilket sätt och när du vill marknadsföra samt hur mycket pengar du vill betala måste du alltså också fundera igenom följande innan du börjar:

  • Vad vill du att omgivningen ska tycka och tänka om dig och ditt företag?
  • Vad vill du att omgivningen ska tycka och tänka om din innovation, din tjänst eller din produkt?
  • Vad är det för budskap du förmedlar utåt? Är det en exklusiv tjänst eller produkt eller är det volymförsäljning? Vad säger du med design, logotyp, företagets namn, formuleringar och så vidare?
  • Har din tjänst eller produkt någon USP (unik säljfördel) som är viktig att förmedla? Hur skiljer sig din tjänst eller produkt från konkurrenterna?
  • Hur vill du ligga prismässigt? Detta styrs också av hur du förmedlar ditt budskap och profilerar företaget.
  • Hur gör hemsidan ditt företag mest rättvisa?
  • Hur optimerar du hemsidan med ord och fraser så kunderna hittar företaget när de söker via sökmotorer?

Nyföretagarcentrum erbjuder seminarier om marknadsföring och försäljning för dig som ska starta upp och en bra skrift om marknadsföring för det nystartade företag kan du beställa hos Tillväxtverket. Ytterligare råd och vägledning hittar du på Marknadsföring, Marknadsplan, Strategisk marknadsplan och Expowera.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Försäljning

  • Marknadsbearbetning
  • Säljplanering
  • Egen försäljning
  • Nätverk
  • Profilering

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2023 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.