InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Klarna

95 procent ligger i utförandet

I början på 2000-talet gick e-handeln trögt bland annat för att konsumenterna var tveksamma eftersom de var tvungna att betala i förskott. Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth tyckte det var konstigt att det inte gick att betala i efterskott. De hittade en lösning på problemet och satsade.

Tjänsten var inte ny, men de automatiserade den och vände sig till privatpersoner. Det var unikt. De såg att de kunde göra ganska mycket fel och ändå tjäna pengar på tjänsten. Och de gjorde många fel och tjänade ändå mycket pengar.

De var 23-åriga studenter utan vare sig branscherfarenhet eller pengar och de saknade dessutom teknisk kunskap. Trots det var Klarna lönsamt redan första året. Andra året tog de hjälp av en veteran inom branschen som gick in som styrelseordförande.

Nyckeln till lönsamhet låg i att skala upp verksamheten, att få in många kunder så att de fasta kostnaderna täcktes. Victor, Sebastian och Niklas hoppade av skolan för att bygga upp en verksamhet som närmar sig en miljard i omsättning och sysselsätter uppemot 500 personer.

Våra tre råd till en entreprenör:

  1. Våga, vanligaste anledningen till att företag inte lyckas är att de aldrig kommer igång
  2. Var inte ensam, det är bra att ha stöd från ett team som kompletterar dig
  3. Arbeta hårt, i vårt fall en kombination av perfektionism och otålighet för att komma vidare

Företagsfakta

Namn: Klarna
Grundare: Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth
Startår: 2005
Omsättning: 700 MSEK (2011)
Anställda: 500

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Se våra case

  • Happy Socks
  • Klarna
  • Libresse
  • Nina Ottosson
  • Solvatten

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2021 Sveriges Uppfinnareförening · Logga in

Vi använder cookies för att förbättra kvaliteten på webbplatsen.
Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller ställa in dem i våra inställningar.

InnovationOnline
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookies should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable these cookies, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.