95 procent ligger i utförandet
I början på 2000-talet gick e-handeln trögt bland annat för att konsumenterna var tveksamma eftersom de var tvungna att betala i förskott. Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth tyckte det var konstigt att det inte gick att betala i efterskott. De hittade en lösning på problemet och satsade.
Tjänsten var inte ny, men de automatiserade den och vände sig till privatpersoner. Det var unikt. De såg att de kunde göra ganska mycket fel och ändå tjäna pengar på tjänsten. Och de gjorde många fel och tjänade ändå mycket pengar.
De var 23-åriga studenter utan vare sig branscherfarenhet eller pengar och de saknade dessutom teknisk kunskap. Trots det var Klarna lönsamt redan första året. Andra året tog de hjälp av en veteran inom branschen som gick in som styrelseordförande.
Nyckeln till lönsamhet låg i att skala upp verksamheten, att få in många kunder så att de fasta kostnaderna täcktes. Victor, Sebastian och Niklas hoppade av skolan för att bygga upp en verksamhet som närmar sig en miljard i omsättning och sysselsätter uppemot 500 personer.
Våra tre råd till en entreprenör:
- Våga, vanligaste anledningen till att företag inte lyckas är att de aldrig kommer igång
- Var inte ensam, det är bra att ha stöd från ett team som kompletterar dig
- Arbeta hårt, i vårt fall en kombination av perfektionism och otålighet för att komma vidare
Företagsfakta
Namn: Klarna
Grundare: Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth
Startår: 2005
Omsättning: 700 MSEK (2011)
Anställda: 500