Dina osynliga kostnader

InnovationOnline - Kontakta oss

För dig som uppfinnare, innovatör och företagare är det tydligt när du säljer eller köper någonting. En faktura till en kund innehåller pris plus moms som sedan kommer in på ditt konto, ett inköp som du gör visar också precis i kronor och ören vad du måste betala. I svenska organisationer beräknas dock mellan 10 och 50 procent av omsättningen slösas bort genom fel i sättet att arbeta. Du har alltså väldigt mycket att tjäna på, redan i uppfinnarstadiet, att gå igenom detta och inte bara vad som kommer in och lämnar kassan. Namnet för detta är kvalitetsbristkostnader och hänvisar till osynliga och onödiga kostnader som drabbar en verksamhet genom hur du jobbar, exempelvis att din innovation har problem att fungera genom felaktigheter tidigare i kedjan.

Kvalitetsbristkostnader kan vara:

  • Du arbetar med fel saker.
  • Du arbetar för mycket på en viss sak.
  • Du får göra om samma sak flera gånger.
  • Det är fel i den information och de underlag du får.
  • Du får vänta på information och leveranser.
  • En eller flera i verksamheten saknar rätt kompetens.

Kvalitetsbristkostnader uppstår främst från tre håll:

  • Internt. De uppstår inom din egen verksamhet.
  • Externt. De kommer utifrån, exempelvis från kunder eller leverantörer.
  • Kontroll. För mycket tid och pengar går åt att kontrollera kvalitén på det du gör.

Kvalitetsbristkostnaderna brukar också delas in i tre nivåer:

  • Direkta. Kostnaden slår direkt mot din innovationsprocess.
  • Indirekta. Kostnaden slår så att det blir ändringar i planeringen, påverkar andra människor och andra processer, etcetera.
  • Badwill. Kostnader för att kunder är missnöjda, långivare och investerare som inte vill satsa kapital och liknande.

För att komma åt dina ”osynliga” kostnader och spara mycket tid och pengar är det viktigt med ditt egna idé- och förbättringsarbete. Om detta går att läsa i avsnittet ”Utveckling”.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Namn(Obligatoriskt)