Kundservice och leveranstid

InnovationOnline - Tillverkning

Hur du väljer att tillverka din produkt bestäms i hög grad av kundens krav på leveranstid, alltså tiden mellan när kunden beställer och får produkten. Här använder du dig av något som kallas kundorderpunkt. Kundorderpunkten är den faktiska punkt i ditt produktionssystem där en produkt blir unik för en kund, alltså där produkten har en bestämd kund, och bestäms beroende på hur tillverkningen styrs:

Kundorderstyrd tillverkning

Har du en produkt som är helt unik och saknar konkurrens kan du använda dig av vad som kallas kundorderstyrd tillverkning. Det innebär att du inte börjar tillverka innan en order från en kund har kommit och kunden är villig att vänta den tid det tar för dig att tillverka och leverera produkten. Den ekonomiska risken är då mycket liten. Det kan till och med vara så att du fått betalt redan innan du levererat.

Vid kundorderstyrd produktion är kundorderpunkten i förrådet eller hos leverantörerna.

Tillverkning mot lager

För många produkter däremot, exempelvis konsumentprodukter i en butik, är kunden inte villig att vänta. Istället förväntar sig kunden att produkten finns på plats och är möjlig att köpa precis när denne vill ha den. Då krävs vad som kallas tillverkning mot lager och innebär du får gissa hur mycket du ska tillverka, tillverka detta antal och sedan lägga produkterna i ett lager. Tillverkningen sker hela tiden mot försäljningsprognoser (se ”Köpa eller tillverka själv”) och innebär givetvis större risker än kundorderstyrd tillverkning. Om du inte lyckas sälja alla de produkter som du tillverkat och lagt i lagret, kan pengarna du satsat vara förlorade.

Vid tillverkning mot lager ligger kundorderpunkten i färdigvarulagret.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Namn(Obligatoriskt)