InnovationOnline

Från idé till innovation

  • 1. Din idé
  • 2. Skydda idén
  • 3. Kommersialisering
  • 4. Ekonomi
  • 5. Tillverkning
  • 6. Försäljning
  • 7. Hållbarhet
  • 8. Utveckling
  • 9. Anställd med idé
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Case
  • Om webbplatsen
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Expertpanel
  • Ordlista A-Ö
  • Case
    • Happy Socks
    • Klarna
    • Libresse
    • Solvatten
    • Nina Ottosson
  • Om webbplatsen
    • Partners
  • Kontakta oss
    • 1. Din idé
      • Efterfrågan
      • Kunderna
      • Konkurrens
    • 2. Skydda idén
      • Patent
      • Designskydd
      • Varumärke
      • Firma
      • Upphovsrätt
    • 3. Kommersialisering
      • Licensiering
      • Exploatera i eget företag
      • Skapande av Teknikbolag (med finansiärer)
      • Kompanjonstrategin
      • Sälja hela idén till ett företag
    • 4. Ekonomi
      • Former för finansiering
      • Finansiell presentation
      • Din ekonomi
      • Dina räkenskaper
      • Dina osynliga kostnader
    • 5. Tillverkning
      • Prototyp
      • 3D-printing
      • Köpa eller tillverka själv
      • Produktionssystem
      • Kundservice och leveranstid
      • Logistik
    • 6. Försäljning
      • Marknadsbearbetning
      • Säljplanering
      • Egen försäljning
      • Nätverk
      • Profilering
    • 7. Hållbarhet
      • Hållbar utveckling
      • Hållbar omvandling
      • Nyttan med hållbarhet
      • Att arbeta hållbart
      • Praktiska tips och åtgärder
    • 8. Utveckling
      • Ditt förhållningssätt
      • Kunden i fokus
      • Tydliga mål
      • Uppföljning och utvärdering
      • När företaget växer
    • 9. Anställd med idé

Kundservice och leveranstid

Hur du väljer att tillverka din produkt bestäms i hög grad av kundens krav på leveranstid, alltså tiden mellan när kunden beställer och får produkten. Här använder du dig av något som kallas kundorderpunkt. Kundorderpunkten är den faktiska punkt i ditt produktionssystem där en produkt blir unik för en kund, alltså där produkten har en bestämd kund, och bestäms beroende på hur tillverkningen styrs:

Kundorderstyrd tillverkning

Har du en produkt som är helt unik och saknar konkurrens kan du använda dig av vad som kallas kundorderstyrd tillverkning. Det innebär att du inte börjar tillverka innan en order från en kund har kommit och kunden är villig att vänta den tid det tar för dig att tillverka och leverera produkten. Den ekonomiska risken är då mycket liten. Det kan till och med vara så att du fått betalt redan innan du levererat.

Vid kundorderstyrd produktion är kundorderpunkten i förrådet eller hos leverantörerna.

Tillverkning mot lager

För många produkter däremot, exempelvis konsumentprodukter i en butik, är kunden inte villig att vänta. Istället förväntar sig kunden att produkten finns på plats och är möjlig att köpa precis när denne vill ha den. Då krävs vad som kallas tillverkning mot lager och innebär du får gissa hur mycket du ska tillverka, tillverka detta antal och sedan lägga produkterna i ett lager. Tillverkningen sker hela tiden mot försäljningsprognoser (se ”Köpa eller tillverka själv”) och innebär givetvis större risker än kundorderstyrd tillverkning. Om du inte lyckas sälja alla de produkter som du tillverkat och lagt i lagret, kan pengarna du satsat vara förlorade.

Vid tillverkning mot lager ligger kundorderpunkten i färdigvarulagret.

Läs nästa artikel via de färgade länkarna »

Läs vidare om Tillverkning

  • Prototyp
  • 3D-printing
  • Köpa eller tillverka själv
  • Produktionssystem
  • Kundservice & leveranstid
  • Logistik

Har du redan en idé?

Gå till vår vägväljare för att få råd och tips om hur du ska gå vidare!
Sveriges Uppfinnareförening Tillväxtverket
Sveriges Ingenjörer

Bli medlem i SUF
Ställ en fråga till vår expertpanel
Kontakta oss

Copyright © 2019 Sveriges Uppfinnareförening · Log in