Innehåll
- Vad är designskydd?
- Vad kan skyddas enligt designrätten?
- Hur får jag skydd för en design?
- Vilka krav måste uppfyllas?
- Hur länge gäller designskyddet?
- Vad innebär designskyddet?
- Designskydd och konkurrenter
Vad är designskydd?
En produkt eller en produktdels utseende kan skyddas genom designskydd. Genom att skydda din design får du ensamrätt och kan hindra andra att kopiera designen och använda den på sina egna produkter.
Skyddet för design har olika benämningar. I den svenska lagen kallas det mönsterskydd. I EU heter det formgivningsskydd eller gemenskapsformgivning. PRV använder termen designskydd.
Till toppen
Vad kan skyddas enligt designrätten?
Designskydd är ett rent utseendeskydd. Det kan avse en hel produkt eller en produktdel. Det skyddsbara utseendet bestäms av själva produktens detaljer eller av detaljer i produktens utsmyckning. Särskilt gäller det linjer, konturer, färger, former, ytstrukturer eller material. En produkt är ett föremål som kan vara industriellt eller hantverksmässigt framställt. Den innefattar även delar som ska monteras till en sammansatt produkt.
Det spelar ingen roll för skyddet hur stor eller liten designen är: möbler, bilar, leksaker, mobiltelefon, godisbitar, kläder, tyg, tapet eller andra ornamenterande mönster. Även förpackningar, utstyrslar, grafiska symboler och typsnitt kan skyddas likasom rumsinredningar. Datorprogram kan däremot inte skyddas av designskydd, trots att de i skrift kan komma upp på skärmen, men däremot till exempel ikoner.
Det är bara sådant som syns som kan skyddas, alltså inte dofter, smak eller ljud. Designskyddet skyddar också utseendet på produkter som har en teknisk funktion, men inte den tekniska funktionen som sådan. För att skydda den tekniska idén måste du söka patent. Däremot kan utseendet på din design samtidigt skyddas av exempelvis designskydd och upphovsrätt och/eller varumärkesskydd. Upphovsrätten avser liksom designskyddet ett formskydd, och så snart det rör sig om konstnärlig design kan samma produkt vara föremål för både upphovsrätt och designrätt, det vill säga skydden överlappar varandra.
Designskyddet kan alltså användas av formgivare i många vitt skilda branscher:
Hur får jag skydd för en design?
Det finns tre sätt att få ett designskydd i Sverige:
- Registrerad gemenskapsformgivning som gäller i hela EU
- Oregistrerad gemenskapsformgivning som gäller i hela EU, uppkommer automatiskt då designen offentliggörs, och
- Registrerat mönsterskydd i Sverige, söks hos PRV.
De olika skydden gäller i princip för samma sak – skydd av en design, ett utseende på en produkt. Men kostnader, skyddstid och skyddets omfattning varierar mellan de olika formerna. För att få ett registrerat designskydd måste du ansöka om skyddet. Det är ganska billigt att få ett designskydd och lätt att ansöka, både i Sverige och i EU. Ett skydd för hela EU (27 länder) kostar bara 350 euro. Det kan sökas online. Men vill du bara ha ett skydd i Sverige kostar det ungefär hälften.
Till toppen
Vilka krav måste uppfyllas?
För att din design ska kunna skyddas måste den uppfylla ett antal krav. Den måste vara ny och ha särprägel och inte avse enbart funktionella element. Med särprägel menas att helhetsintrycket av den nya designen måste skilja sig från all annan design.
När anses en design ny?
En design är ny om ingen identisk eller liknande design gjorts allmänt tillgänglig inom den aktuella designbranschen inom EES (EU-länderna plus Island, Norge och Liechtenstein). Det är alltid ditt eget ansvar att undersöka om det redan finns en liknande design. PRV och OHIM undersöker inte om det redan finns ett designskydd för en identisk eller nära liknande produkt när du ansöker om skydd. Du kan söka kostnadsfritt i PRV:s databas, i Svensk registreringstidning eller OHIM:s register efter registrerad design. Det går också att mot avgift låta PRV göra en nyhetsgranskning, alternativt anlita en privat konsultfirma. En design är inte heller ny om det redan finns en identisk produkt på marknaden, även om den produkten är oregistrerad.
Det oregistrerade designskyddet uppkommer automatiskt när du visar upp din nya och särpräglade design för allmänheten för första gången. Det kallas att göra produkten allmänt tillgänglig. Det oregistrerade skyddet gäller i hela EU. Och du behöver alltså inte göra något annat för att få oregistrerat designskydd än att visa upp din design så att ett stort antal människor kan ta del av den, till exempel på en mässa eller i en affär. Men tänk på att också dokumentera det första tillgängliggörandet. Det oregistrerade skyddet skyddar mot efterbildningar/eftergörande av din design. Men vill du anklaga någon för intrång på den grunden, ankommer det på dig att bevisa att din design svarar mot skyddsförutsättningarna och att det är sannolikt att någon annan har kunna se och ta del av din design.
Du kan registrera en design under ett år från det att den gjordes allmänt tillgänglig. Det kallas för nyhetsfrist. Det betyder att även om din design gjorts allmänt tillgänglig, så går den att registrera inom ett år från att den först släpptes ut på marknaden eller offentliggjordes, till exempel på din hemsida. Och under nyhetsfristen är din design ändå skyddad genom det oregistrerade designskyddet.
Vad är särprägel?
Kravet på särprägel är det centrala inom designrätten. Skillnaden mellan nyhetskravet och kravet på särprägel är följande: Om någon annan presenterat en identisk produkt på marknaden eller registrerat den hos PRV eller OHIM, så kommer din produkt inte att anses vara ny. Men det är ganska ovanligt att två produkter är så lika varandra att den ena är nyhetsförstörande för den andra. Däremot är det inte så ovanligt att det finns liknande produkter som är registrerade och/eller offentliggjorda. Då ställs kravet på särprägel på sin spets. Bedömningen av särprägel görs utifrån det helhetsintryck som din design gör på en så kallad kunnig användare av det aktuella produktslaget. Skiljer sig helhetsintrycket av din produkt från den andra produkten eller inte för en sådan kunnig användare? Att det ska vara en kunnig användare som bedömer utseendena är därför att konsumenterna av produkterna inte ska riskera att bli vilseledda. Den kunniga användaren är någon som är välorienterad om det aktuella designområdet men ingen designspecialist.
Om du marknadsför din produkt och den ger samma helhetsintryck som en annan produkt som är designskyddad, riskerar du att göra intrång i det skyddet. Men den risk du löper i en sådan situation beror av den andra partens vilja och ekonomiska möjligheter att inleda en process mot dig.
Eftersom det inte finns någon förprövning av design före registreringen, betyder det att din registrering innebär ingen garanti för giltighet, eftersom någon trots allt kan ha registrerat ett tidigare skydd. Men det är ändå många fördelar med ett registrerat skydd, eftersom med registreringen följer ett antagande om att skyddet är giltigt och det ger en fördel i bevishänseende.
Vilka andra krav ställs?
Det går det inte att skydda ett utseende som bestäms av en teknisk funktion, eftersom tekniska idéer och lösningar ska skyddas av patent. Se mer om övriga krav här.
Till toppen
Hur länge gäller designskyddet?
Det registrerade skyddet gäller i 25 år uppdelat på femårsperioder. Du kan välja att skydda det för flera femårsperioder redan från början, eller avvakta och förnya det vart femte år. För reservdelar gäller dock skyddet högst i 15 år, det vill säga tre femårsperioder.
Det oregistrerade skyddet gäller i tre år från designens offentliggörande.
Till toppen
Vad innebär designskyddet?
Ensamrätten som designskyddet ger betyder att du kan hindra andra från att t.ex. tillverka, marknadsföra, sälja, importera eller hyra ut din design. Skyddet gäller både mot direkta kopior men även mot sådan design som ger samma helhetsintryck.
Till toppen
Designskydd och konkurrenter
Designskyddet är ganska enkelt och dessutom även billigt. Särskilt EU:s formgivningsskydd är enkelt att skaffa till ett förhållandevis billigt pris för skydd i alla medlemsstater. Om designskyddet ska användas för att skydda din formgivning på marknaden är det ett bra första skydd, gärna i kombination med andra rättigheter. Om du funderar på att komplettera designskyddet med ett patent, så kom ihåg att inte förstöra nyhetskravet, till exempel genom att lämna in eller offentliggöra din design innan patent har sökts.
Om du har en skyddad design gäller det att bevaka din rätt gentemot konkurrenter. Du måste vara uppmärksam på om någon annan söker skydd för eller lanserar en liknande produkt på marknaden. Om du tycker att någon tränger in på ditt skydd måste du agera. Gäller det en ansökan om skydd för en liknande produkt kan du göra en invändning mot ansökan hos PRV eller OHIM. Om det är en produkt som visas upp på marknaden så ska du göra inträngaren uppmärksam på ditt skydd, exempelvis genom att skicka ett varningsbrev.
Till toppen